Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017

9839 - «Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Άγιον Όρος 1969-2001». Έκθεση φωτογραφίας του Κώστα Μπαλάφα στη Γεωργία

Η Πρεσβεία της Ελληνικής Δημοκρατίας στη Γεωργία, που γιορτάζει 25 χρόνια διπλωματικών σχέσεων με τη Γεωργία, φιλοξενεί από χθες 17 Νοεμβρίου, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, τη φωτογραφική έκθεση «Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Άγιον Όρος 1969-2001».

Η έκθεση (Διάρκεια: 17-27 Νοεμβρίου 2017)
Η έκθεση «Φωτογραφικό Οδοιπορικό στο Άγιον Όρος 1969-2001» εγκαινιάστηκε στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2006. Έκτοτε έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη Γεωργία. Περιέχει 50 επιλεγμένες φωτογραφίες που πήρε ο Κώστας Μπαλάφας κατά τις επισκέψεις του στο Άγιον Όρος από το 1969 έως το 2001.
Κάτω από το βλέμμα του φωτογράφου, τα επιβλητικά κτίρια του μοναστηριού φέρνουν στη ζωή τη δόξα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ενώ η ζωή των μοναχών και η δομημένη ροή τους, αμετάβλητη μέσα από αιωνιότητες της ιστορίας, φέρνει στο μυαλό μας την ηθική και πνευματική βοήθεια που παρείχαν στους αγώνες να διαφυλάξει την εθνική της ταυτότητα. Το έργο του φωτογράφου έγινε δυνατό με την πολύτιμη βοήθεια του αδελφού Ιουστίνου, ιερομονάχου της Ιερής Μονής Σίμωνος Πέτρας.


Κώστας Μπαλάφας (1917-2011)
Ο Κώστας Μπαλάφας είναι ένας από τους μεγαλύτερους δασκάλους της φωτογραφίας στην Ελλάδα και ο κορυφαίος Έλληνας εκθέτης της ανθρωπιστικής φωτογραφίας στην μεταπολεμική περίοδο. Οι φωτογραφίες του είναι μια μοναδική μαρτυρία της ελληνικής ιστορίας και της κοινωνίας, όπου οι αγώνες των απλών Ελλήνων στην καθημερινότητά τους χαρακτηρίζονται κυρίως. Οι κάτοικοι των απομακρυσμένων χωριών της Ηπείρου, η γενέτειρά του και ιδιαίτερα οι γυναίκες της Ηπείρου, που αγωνίζονται για την επιβίωση υπό τις σκληρότερες συνθήκες, κατέχουν ιδιαίτερη θέση στο έργο του.
Στο έργο του, που είναι ένα μοναδικό αρχείο ελληνικής ιστορίας και κοινωνίας, ο πρωταγωνιστής είναι ο άνθρωπος στον καθημερινό αγώνα του για επιβίωση. Η επιλογή των υποκειμένων έχει μια αιώνια αξία, καθώς τα καταγράφει με έντονη συνειδητοποίηση ότι οι παραδόσεις και τα έθιμα ξεθωριάζουν με το χρόνο και τα αποτελέσματα του εκσυγχρονισμού. Συνολικά, το έργο του έχει καθοριστεί από την αφοσίωσή του στον απλό άνθρωπο και τον αγώνα του για αξιοπρέπεια, ελευθερία και ανεξαρτησία. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, το σώμα του έργου του παρέμεινε στην αφάνεια κατά τη διάρκεια των πιο σκοτεινών ωρών της μεταπολεμικής ελληνικής ιστορίας, μόνο για να φτάσουν ξανά στο φως, μέσω πολυάριθμων εκθέσεων και δημοσιεύσεων, όταν η δημοκρατία αποκαταστάθηκε πλήρως.
Το 2008, τρία χρόνια πριν από το θάνατό του, ο Κώστας Μπαλαφάς ανέθεσε ολόκληρο το φωτογραφικό του έργο στο Μουσείο Μπενάκη, έχοντας την πεποίθηση ότι θα διατηρηθεί και θα παρουσιαστεί κατάλληλα. Αυτό το αρχείο περιλαμβάνει 15.000 αρνητικά, πρωτότυπες εκτυπώσεις, 72 κινηματογραφικές ταινίες καθώς και ηχογραφήσεις και γραπτές μνήμες. Αποτελεί άξια προσθήκη στην ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας καθώς και στην ιστορία της φωτογραφίας.

Το μουσείο
Το Μουσείο Μπενάκη, που ιδρύθηκε και προικίστηκε το 1930 από τον Αντώνη Μπενάκη στη μνήμη του πατέρα του Εμμανουήλ Μπενάκη (πολιτικού και μεγάλου ευεργέτη), στεγάζεται στο αρχοντικό της οικογένειας Μπενάκη στο κέντρο της Αθήνας. Το μουσείο στεγάζει ελληνικά έργα τέχνης από τα προϊστορικά μέχρι τα σύγχρονα χρόνια, μια εκτενή συλλογή ασιατικής τέχνης, φιλοξενεί περιοδικές εκθέσεις και διατηρεί ένα σύγχρονο εργαστήριο αποκατάστασης και συντήρησης. Παρόλο που το μουσείο φιλοξένησε αρχικά μια συλλογή που περιελάμβανε την ισλαμική τέχνη, την κινεζική πορσελάνη και τα παιχνίδια, η επανέναρξη του 2000 οδήγησε στη δημιουργία δορυφορικών μουσείων που επικεντρώνονταν σε συγκεκριμένες συλλογές, επιτρέποντας στο κύριο μουσείο να επικεντρωθεί στον ελληνικό πολιτισμό.




Σχετικό:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου