Κυριακή 7 Αυγούστου 2016

8823 - Επαγγελματίες φωτογράφοι φωτογραφίζουν το Άγιο Όρος (5) Σμαραγδής Ανδρέας





















Γεννήθηκα το 1947 στις Γωνιές Μαλεβυζίου Κρήτης, στα ριζά του Ψηλορείτη. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ό,τι με συγκινούσε και με συνέπαιρνε ήταν η εικόνα.
Σε μικρή ηλικία παρακολούθησα μαθήματα ζωγραφικής στην Κρήτη, ενώ αργότερα συνέχισα με μαθήματα φωτογραφίας. Καθοριστικής σημασίας για μένα ήταν η μαθητεία μου και κατόπιν ο συνεταιρισμός μου με τον διεθνώς βραβευμένο φωτογράφο ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΑΡΙΣΙΑΔΗ.
Ως ανεξάρτητος επαγγελματίας φωτογράφος ξεκίνησα το 1976. Από τότε έχω παρουσιάσει 5 ατομικές εκθέσεις και έχω συμμετάσχει σε 8 ομαδικές, μεταξύ των οποίων και μια έκθεση στην Κούβα με θέμα Άγιο Όρος- Αιγαίο. Οι τελευταίες ατομικές μου εκθέσεις πραγματοποιήθηκαν στα Ανώγεια, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, με τους αντίστοιχους τίτλους Οι ωραίοι των ορέων και Μαγική Ελλάδα.
Από το 1978 μέχρι το 1988 εργάστηκα ως καθηγητής φωτογραφίας στη σχολή φωτογραφίας ΑΚΤΟ, στην οποία είχα μάλιστα φοιτήσει κάποια χρόνια πριν. Ο ρόλος μου ως καθηγητής φωτογραφίας με επηρέασε βαθιά, ενώ μου έδειξε ένα ακόμα μέσο δημιουργικής έκφρασης. Έτσι, το 1991 ίδρυσα τη σχολή φωτογραφίας BLOW UP, της οποίας υπήρξα διευθυντής σπουδών μέχρι το 1996. Παράλληλα, από το 1980 μέχρι το 2001 διατηρούσα την εταιρεία φωτογραφικών και κινηματογραφικών παραγωγώνΠΛΑΤΩ ΕΠΕ με κινηματογραφικό studio στην Αγία Παρασκευή Αττικής.
Η δημιουργία της ΠΛΑΤΩ ΕΠΕ, καθώς και η επέκταση του φωτογραφικού μου έργου σε διάφορους τομείς, με οδήγησαν σιγά-σιγά και στην ενασχόλησή μου με το χώρο του κινηματογράφου. Πραγματικό σχολείο για μένα ήταν τα 10 χρόνια που δούλεψα ως φωτογράφος σκηνής, όπου είχα την τύχη να συνεργαστώ με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως τους Μ.Κακογιάννη, Κ.Κουτσομύτη, Π.Βούλγαρη, Ν.Παναγιωτόπουλο και άλλους.
Ανεκτίμητης αξίας για εμένα ήταν και η συνεργασία μου με το θέατρο τέχνης ΑΜΟΡΕ σε πλήθος παραστάσεων. Θα έλεγα ότι αυτή η συνεργασία, και ειδικότερα η σχέση μου με τον ΓΙΑΝΝΗ ΧΟΥΒΑΡΔΑ, έχει συμβάλλει στην εικαστική προσέγγιση της φωτογραφίας όπως την αντιλαμβάνομαι μέχρι και σήμερα.
Σήμερα εστιάζω το ενδιαφέρον μου στην εκδοτική φωτογραφία. Φωτογραφίζω τον άνθρωπο και το περιβάλλον του στις περιοχές των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Ελλάδας, για την εικονογράφηση εκδόσεων με αξιώσεις που προβάλλουν το πολιτιστικό πρόσωπο του τόπου μας. Αντιπροσωπευτικές τέτοιες εκδόσεις είναι οι Οδηγός Θράκης, Ιερά Μονή Σιμωνόπετρας Αγίου Όρους, το δίτομο λεύκωμα Ιερά Μονή Βατοπεδίου Αγίου Όρους (βραβευμένο από την Ακαδημία Αθηνών), το λεύκωμαΙερά Μονή Ορμυλίας στη Χαλκιδική, το λεύκωμα Ο Σαντορίνης της Σαντορίνης κ.ά. Η τελευταία μου δουλειά σ' αυτόν το χώρο είναι το Μοναστήρια της Κοζάνης. Σημαντική, επίσης, για μένα ήταν η φωτογράφηση όλων των τοιχογραφιών του Ε.Πανσέληνου στον πρώτο Ναό του Αγίου Όρους, αλλά και η κυκλοφορία του ομώνυμου λευκώματος.
Κινούμενος στον χώρο των εκδόσεων, ειδικεύομαι πλέον στη φωτογράφηση θεματικών λευκωμάτων. Μερικά από τα τελευταία μου λευκώματα σε αυτόν τον τομέα είναι: τα λευκώματα Η Άλλη Χαλκιδική, Μάνη, Μαγική Ελλάδα, Συρία, Ρουμανία και 'Αγιο Όρος και Τσικουδιά-Κρήτης Πνεύμα τα έργα Το Nόμιμον της Μεγάλης Εκκλησίας 1564 - c.1593, Ιστορία της χαρτογραφίας του Ελληνικού χώρου 1420-1800 και Βυρσοδεψεία 'Αμφισσας στο χώρο των ιστορικών εκδόσεων, αλλά και εκδόσεις γαστρονομικού περιεχομένου, όπως το Τυριά του Η.Μαμαλάκη, τα Φοιτητής και στην κουζίνα, Ταξιδιώτης στην κουζίνα και Το αυγό που πάει παντού της Β.Σμυρλή, τα Γευσινησία, 110 συνταγές πατάτας κ.ά.
Τέλος, από τις αγαπημένες μου ασχολίες ομολογώ ότι είναι η παράδοση μαθημάτων φωτογραφίας σε επαγγελματίες φωτογράφους στα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ) της Αθήνας, της Κρήτης, της Κύπρου, της Κέρκυρας και αλλού.
Είμαι μέλος της Ένωσης Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), ενώ έχω θητεύσει αντιπρόεδρος στηνΠανελλήνια Ομοσπονδία Φωτογράφων (ΠΟΦ) και στην Ένωση Καλλιτεχνών Φωτογράφων Αθηνών (ΕΚΦΑ).
Θεωρώ ότι η φωτογραφική τέχνη σε φέρνει κοντά στα πράγματα, σου επιτρέπει να τα αγγίζεις με το βλέμμα σου, να τα πλάθεις με το φως και να γίνεσαι ένα με αυτά. Αλήθεια...πόσο με γοητεύει το φως...το όνειρό μου είναι να το δαμάσω!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου