Τετάρτη, 18 Ιουνίου 2014

4931 - Η Αγία Ζώνη της Παναγίας στη Βέροια



Στα πλαίσια εορτασμού των επετειακών 20ων Παυλείων της Ιεράς Μητρόπολεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, την Τρίτη 24 Ιουνίου στις 6.30 το απόγευμα θα αφιχθεί στη Βέροια από την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου, η Αγία Ζώνη της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Το πρόγραμμα της αφίξεως περιλαμβάνει υποδοχή επί της οδού Μητροπόλεως στο χώρο του Δημαρχείου και στη συνέχεια λιτάνευση της Αγίας Ζώνης έως τον μητροπολιτικό ιερό ναό των αγίων πρωτοκορυφαίων αποστόλων Πέτρου και Παύλου όπου και θα θα  τεθεί σε προσκύνηση των πιστών.

4930 - Φόρος τιμής και μνήμης στον Ευγένιο Βούλγαρη


Κλικ στη φωτογραφία
για μεγέθυνση


Κείμενο της Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους για την έκδοση του βιβλίου «Ευγενίου Βουλγάρεως έργα, Θεολογικά, Ιστορικά Μεταφράσεις».
Η εισαγωγή και η επιμέλεια των κειμένων έγινε από τον αναπληρωτή καθηγητή Συμεών Πασχαλίδη. Το βιβλίο αποτελεί το έκτο της σειράς «Αθωνικά Ανάλεκτα» των εκδόσεων της Αγιορειτικής Εστίας.

Πηγή, το αφιέρωμα της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: http://www.makthes.gr

4929 - Μεταβυζαντινά ξυλόγλυπτα στο Άγιον Όρος (1600-1750)

Στη μελέτη αυτή επιχειρείται η επισκόπηση της παραγωγής των έργων ξυλογλυπτικής της περιόδου 1600-1750 στο Άγιον Όρος. Αφετηρία αυτής της παραγωγής αποτελεί το τέμπλο του Πρωτάτου, έργο του μοναχού Νεοφύτου (1611) και κατάληξή της τα προδρομικά μπαρόκ έργα, όπως το τέμπλο του καθολικού της Μονής Σταυρονικήτα (1743) ή τμήματα του τέμπλου από το κελί του Καλαθά στις Καρυές (1760). 

Ολόκληρη η μελέτη: http://e-journals.ekt.gr

4928 - Οι ζωγράφοι Κωνσταντίνος και Αθανάσιος: Το έργο τους στο Άγιον Όρος (1752-1783)

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΙΓΑΡΑΣ
Διδακτορική διατριβή, 1998
Η ενασχόληση με τη ζωγραφική του 18ου αιώνα και ιδιαίτερα του Αγίου Όρους ενέχει αρκετές δυσκολίες. Στον αιώνα αυτό πραγματοποιήθηκαν πολλές αλλαγές, εμφανίστηκαν νέες τάσεις και αναζητήσεις, νέοι προβληματισμοί που δύσκολα θα συναντήσει κανείς στους προηγούμενους αιώνες της τουρκοκρατίας. Παρ’ όλα αυτά η εποχή αυτή παραμένει άγνωστη. Τα τελευταία χρόνια οι μελετητές της νεοελληνικής λογοτεχνίας και της ιστορίας της εποχής αρχίζουν να διαπιστώνουν από τη μία πλευρά μια τάση των λογίων να αυτονομηθούν σε σχέση με το παρελθόν και από την άλλη μια διάθεση επιστροφής και επανασύνδεσής τους με την πατερική παράδοση. Στη ζωγραφική, μόνο τα τελευταία χρόνια αρχίζει να ξεπερνιέται μια κάποια υποτιμητική αντιμετώπιση της εποχής, τα περισσότερα όμως μνημεία παραμένουν άγνωστα, η βιβλιογραφία είναι σχεδόν ανύπαρκτη και οι σχετικές μονογραφίες ελάχιστες. Στο Άγιον Όρος έχουν καταγραφεί πάνω από εξήντα εργασίες αγιογράφων στον αιώνα αυτό, οι δυσκολίες για τη μελέτη τους είναι όμως μεγάλες. Η εδαφολογική διάταξη, η ζωή των μοναχών και το δυσπρόσιτο των μνημείων καθιστά δύσκολο το έργο του μελετητή της τέχνης του 18ου αιώνα.
Οι ζωγράφοι Κωνσταντίνος και Αθανάσιος από την Κορυτσά αντιπροσωπεύουν ένα τυπικό οικογενειακό συνεργείο της συντηρητικής τάσης του 18ου αιώνα με πλούσια και ενδιαφέρουσα παρουσία τόσο στο Άγιον Όρος όσο και στην περιοχή της Βόρειας Ηπείρου.

Διαβάστε ολόκληρη τη διατριβή: http://thesis.ekt.gr

4927 - Όσιος Λεόντιος ο Μυροβλύτης (†1605)







Αγιορείτης Άγιος
Μνήμη 18 Ιουνίου