Πέμπτη, 21 Μαρτίου 2013

2865 - Στην κεντρική αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου το «Άγιον Όρος» του Ευθύμιου Βαρλάμη.



Τη μυσταγωγία της Αγιορείτικης ζωής και τις πανανθρώπινες αξίες που μεταδίδει η Αθωνική Πολιτεία θα μεταφέρει στην καρδιά της ΕΕ η πολύμορφη συλλογή του διεθνώς καταξιωμένου ζωγράφου και αρχιτέκτονα Ευθύμιου Βαρλάμη, «Άγιον Όρος». Η έκθεση θα παρουσιαστεί από τις 25 Μαρτίου, στην κεντρική αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου, με πρωτοβουλία της αντιπροέδρου του Ευρωκοινοβουλίου, Άννυς Ποδηματά.

Πρόκειται για ένα πολύμορφο βιωματικό έργο, που παρουσιάζει την Αθωνική Πολιτεία -εκεί όπου διατηρείται ζωντανό, μέχρι τις μέρες μας, το πανάρχαιο πνεύμα του Ελληνισμού και οι αξίες της χριστιανικής πίστης- συνεχίζοντας ουσιαστικά την φιλοσοφική παράδοση της Ακαδημίας του Πλάτωνα και του Λυκείου του Αριστοτέλη.

Η έκθεση περιλαμβάνει πίνακες ζωγραφικής, μεγάλων διαστάσεων, εγκαταστάσεις και γλυπτά, σε μία πρωτότυπη σκηνοθεσία. Τα Αθωνικά μοναστήρια, μέσα στην χρωματική πανδαισία των έργων του Βαρλάμη, ομολογουμένως συνεπαίρνουν τον καθένα και τον «αποσπούν, τον κλέβουν» από τον κόσμο των επιγείων. Στην περίπτωση του Βαρλάμη, η Τέχνη έχει το χάρισμα να μιλά μια γλώσσα άμεση, διαπεραστική, έχει το χάρισμα της «ομιλούσας σιωπής» που εκφωνείται με «χρωματικούς τόνους». Γι` αυτό οι ζωγραφικές επιφάνειές του «κερδίζουν» τα αισθήματα, ενώ η αρχιτεκτονική των μοναστηριών ταξιδεύει, ψέλνοντας τροπάρια ωραιότητας.

Μιλώντας για τον πιο σημαντικό θησαυρό της Ευρώπης, όπως χαρακτηρίζει το Άγιον Όρος, ο Ευθύμιος Βαρλάμης τονίζει ότι η αξία του επιβεβαιώνεται στο πέρασμα των αιώνων, ενώ αποτελεί «παράδειγμα για τους νέους της Ευρώπης, που η πολιτική δεν μπορεί να τους ικανοποιήσει μόνο με την εξασφάλιση εργασίας στην βιομηχανική παραγωγή».

«Με την έκθεση Άγιον Όρος, ένα σχέδιο ειρήνης όπως το ονομάζω, θέλω να παρουσιάσω αυτή την ομορφιά της ισορροπίας του ανθρώπου με τη φύση, και της καλλιτεχνικής σύνθεσης της αρχιτεκτονικής με το θαυμάσιο τοπίο του Άθωνα", τονίζει. "Η αρχιτεκτονική διαμόρφωση, τα μοναστήρια, οι σκήτες και γενικά το φυσικό περιβάλλον του Αγίου Όρους είναι ενταγμένα σε μία πολεοδομική πραγματικότητα, όπου η φύση και οι μοναχοί εκφράζουν αυτό το αίσθημα του ωραίου και το ωραίο είναι, όπως γράφει και ο Πλωτίνος, κοντά στο Θεό. Με το έργο αυτό η Ελλάδα επαναφέρει στον επίκαιρο ευρωπαϊκό διάλογο τις ουσιαστικές αφετηρίες και τα θεμέλια του κοινού ευρωπαϊκού οικοδομήματος».

Σε μήνυμά του, με αφορμή την έκθεση, ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς δήλωσε-μεταξύ άλλων: «Στην εποχή που βιώνουμε, μια εποχή κρίσης οικονομικής, αλλά και ηθικών αξιών, η Τέχνη, μεταξύ άλλων, προσφέρει ελπίδα, δημιουργικότητα και πνευματική δύναμη. Δηλαδή πρότυπα ήθους. Κυρίως όταν η Τέχνη αγκαλιάζει την παράδοση και την άσβεστη πίστη στην Ορθοδοξία. Όλα αυτά αντιπροσωπεύονται στην έκθεση «Το Άγιον Όρος», του διεθνούς φήμης Έλληνα της διασποράς, ζωγράφου και αρχιτέκτονα καθηγητή Ευθυμίου Βαρλάμη».

Η έκθεση «Άγιον Όρος», που πραγματοποιείται στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με την υποστήριξη της Ελληνικής κυβέρνησης, παρουσιάστηκε με μεγάλη επιτυχία στην Αυστρία το 2007) και στην Ελλάδα το 2008 και το 2010.

Το συντονισμό και την οργάνωση της έκθεσης, που μετά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχεδιάζεται η παγκόσμια περιοδεία της στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία, έχει αναλάβει το Πειραματικό Εργαστήρι Βεργίνας, που ιδρύθηκε το 1980 με την υποστήριξη και καθοδήγηση του Ευθύμιου Βαρλάμη.


Λίγα λόγια για τον Ευθύμιο Βαρλάμη

Ο ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας και παιδαγωγός, Ευθύμιος Βαρλάμης γεννήθηκε στη Βέροια και τα τελευταία 50 χρόνια ζει στην Αυστρία. Η δεύτερη πατρίδα τον τίμησε το 2009, με το "Σταυρό Τιμής για Επιστήμη και Τέχνη", ως δείγμα ευγνωμοσύνης για το καινοτόμο Μουσείο Τέχνης Kunstmuseum Waldviertel, ένα από τα μεγαλύτερα της Αυστρίας, που ίδρυσε ο ίδιος.

Ο Βαρλάμης είναι ο δημιουργός της θεωρίας της "Προαρχιτεκτονικής" και της "Σχολής των Αισθήσεων", που για πρώτη φορά παρουσίασε στο Γερμανικό Μουσείο Αρχιτεκτονικής (D.A.M.) της Φρανκφούρτης στην έκθεσή του "Une cite imaginaire". Στην έκθεσή του "Το τέλος της Ατλαντίδας - Αρχιτεκτονικές Ουτοπίες", στο Grand Palais, στο Παρίσι, υποστήριξε την αναγκαιότητα της σύνδεσης της μεταβιομηχανικής κοινωνίας με την οργανική πραγματικότητα της φύσης. Το 1993 στο Convention Center της Νέας Υόρκης έκανε διεθνή επιτυχία την ιδέα της "Θεραπευτικής Αρχιτεκτονικής".

Το μεγάλο project "Αλέξανδρος 2.000", που περιλαμβάνει περισσότερα από 1500 έργα, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβρη του '97 στη Θεσσαλονίκη Πολιτιστική Πρωτεύουσα και συνεχίζει να περιοδεύει, μέχρι σήμερα, σε μουσεία και πινακοθήκες σε όλο τον κόσμο.


2864 - Και νέα αθωωτική απόφαση στη στημένη υπόθεση Βατοπαιδίου!



Η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, με συντριπτική πλειοψηφία 49 υπέρ και 4 κατά, έκρινε ότι δεν συντρέχει λόγος για οριστική παύση από την υπηρεσία της εφέτου Μαρίας Ψάλτη για την υπόθεση της μονής Βατοπαιδίου.
Παραμένει ως εκ τούτου στο Δικαστικό  Σώμα η Μαρία Ψάλτη, η οποία είχε κατηγορηθεί για διαρροή δικαστικού απορρήτου και παράβαση καθήκοντος, ως πρόεδρος του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Ροδόπης, για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της λίμνης Βιστωνίδας και των παρόχθιων εκτάσεων, στη γνωστή αντιδικία μεταξύ του Δημοσίου και της Μονής Βατοπεδίου.
Η απόφαση αυτή έρχεται ως επιστέγασμα αλλά και επιβεβαίωση και άλλων αθωωτικών αποφάσεων και ουσιαστικά είναι η τελευταία αυτής της δικαστικής… Οδύσσειας!
Κατά συνέπεια, το μέχρι σήμερα κατηγορητήριο αλλά και η παραπομπή της με το ερώτημα της απόλυσης λόγω υπηρεσιακής ανεπάρκειας έπεσαν στο κενό. Η απόφαση αυτή σε συνδυασμό και με τις προηγούμενες αθωωτικές αποφάσεις για θέματα της μονής Βατοπαιδίου, βλέπε υπόθεση Βγενόπουλου και υποτιθέμενα ιερά δάνεια, καταδεικνύουν ότι ουδέποτε υπήρξε κάτι μεμπτό και σίγουρα δεν γίνεται καν λόγος για σκοτεινά σημεία που επιμόνως και με περισσή πρεμούρα κάποιοι έβλεπαν…
Την περίοδο άλλωστε που κατηγορείτο τόσο η Μονή Βατοπαιδίου όσο και η Μαρία Ψάλτη για πιθανή μεταξύ τους συνεργασία, είδαμε πολλά πρωτοσέλιδα και ρεπορτάζ τα οποία ασχολήθηκαν εκτενώς με το θέμα, “φωνοκραυγάζοντας” για υποτιθέμενο έγκλημα… και τώρα, οι ίδιοι που μεγαλοφώνως έκαναν τους τιμητές και τους κριτές, πάγωσαν… οι απαλλακτικές αποφάσεις δεν γράφονται και δεν συζητούνται καν! Σιγή ιχθύος… οι μάσκες έπεσαν!
Για την ιστορία η Εφέτης είχε αρχικά καταδικαστεί, αλλά ύστερα από δυο αναιρετικές αποφάσεις του Ποινικού Τμήματος του Αρείου Πάγου, απηλλάγη αμετακλήτως κατά το ποινικό σκέλος, ενώ πρόσφατα το Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό του ΑΠ την απήλλαξε, κρίνοντας ότι δεσμεύεται από την απαλλακτική ποινική κρίση. Σημειώνεται ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης έχει ασκήσει έφεση για να ξανακριθεί η υπόθεση στο Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό.
Στην Ολομέλεια του Ανώτατου Δικαστηρίου η Εφέτης είχε παραπεμφθεί με το ερώτημα της απόλυσης λόγω υπηρεσιακής ανεπάρκειας, κυρίως για την υπόθεση Βατοπεδίου, καθώς και λόγω καθυστερήσεων στην έκδοση πολιτικών αποφάσεων.
Ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Β. Πλιώτας, υποστήριξε ότι δεν συντρέχει λόγος οριστικής παύσης, που είναι μέτρο εξαιρετικό.

2863 - Κοιμήθηκε σήμερα ο Μοναχός Παύλος Χιλιανδαρινός


Κοιμήθηκε σήμερα 21 Μαρτίου 2013, σε ηλικία 55 ετών, ο Μοναχός Παύλος Χιλιανδαρινός. Είχε γεννηθεί στο Βελιγράδι το 1958 και σε νεαρή ηλικία διέπρεψε σαν ηθοποιός. Συνάντησε την Ορθοδοξία το 1994 και ήλθε στο Χιλιανδάρι το 2001, όπου εκάρη μοναχός τα Θεοφάνεια του 2004.
......Υπήρξε μια ευγενής προσωπικότητα και την προθυμία του με το ζεστό καλωσόρισμα θα θυμούνται οι προσκυνητές της Ιεράς Μονής Χιλιανδαρίου.
Να σημειωθεί πως την ίδια ημέρα, πριν τρία χρόνια, είχε κοιμηθεί ο Ηγούμενος του μοναστηριού, ο Αρχιμανδρίτης Μωυσής, ο πνευματικός Πατέρας του Παύλου.
Περισσότερα: http://www.hilandar.org

2862 - Ιερό Κελλί Μαρουδά (φωτογραφίες)



Οι φωτογραφίες είναι από τη χθεσινή εορτή του Αγίου Παύλου του Απλού (7/20 Μαρτίου) στο Ι. Κελλί Μαρουδά και το κέρασμα, μετά την Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, σε όσους πήγαν να ευχηθούν τον π. Παύλο.


Τις φωτογραφίες μου έστειλε ο φίλος Τάσος Ε.

2861 - Έλεγε ό γερω-Καλλίνικος: «Λέω την ευχή άλλα έχω και τα Μηναία»




Γεράσιμος μοναχός Μικραγιαννανίτης, ο υμνογράφος (1905-1991) 
http://athosprosopography.blogspot.gr

Διηγήθηκε ό Γερω-Γεράσιμος ό Υμνογράφος:  «Γνώρισα προσωπικά τον γερω-Καλλίνικο τον Ησυχαστή. Είχε την απλανή νοερά προσευχή. Έλαμπε το πρόσωπο του. Ενθυμούμαι μία φορά πού είχα διάφορα προβλήματα, πήγα να τον συμβουλευθώ. Μόλις μπήκα στο κελί του, το πρόσωπο του έλαμπε πάρα πολύ σαν να εξήρχετο φώς. Τον κοίταζα σαν απολιθωμένος. Τί θεωρία ασφαλώς θα είχε την προηγούμενη νύχτα και έλαμπε τόσον το πρόσωπο του!».
.......Ό γερω-Καλλίνικος ό Ησυχαστής ζούσε για ένα διάστημα με τον παπά-Ματθαίο. Συμφώνησαν να ζήσουν 17 χρόνια έγκλειστοι τελείως. Ό παπά-Ματθαίος μετά από λίγα χρόνια δεν άντεξε και βγήκε 'έξω. Είχε δώσει κάποιες οικονομίες από Σαρανταλείτουργα πού είχε και τώρα ζητούσε τα χρήματα. Συμβουλεύτηκαν τον παπά-Γρηγόρη τον Πνευματικό. Είπε στον γερω-Καλλίνικο: «Γερω-Καλλίνικε, εσύ ήρθες εδώ για καλογερική, όχι να γίνεις μπακάλης και να υπολογίζεις πόσο ξόδεψες για την διατροφή του παπά-Ματθαίου. Δώσ' του τα χρήματα να πάει στο καλό». Και στον παπά-Ματθαίο είπε: «Εσύ δεν ήρθες εδώ για καλόγερος, ήρθες να γίνεις Τραπεζίτης, να μαζεύεις χρήματα. Αυτό πού κάνεις δεν είναι καλό».
.......Ό γερω-Καλλίνικος είχε πάρει από διαδοχή την ευχή (την διδάχτηκε από τον Γέροντα του) και διάβαζε την Φιλοκαλία. Πολλοί άλλοι πατέρες διάβαζαν για την ευχή και δεν καταλάβαιναν. Ρωτούσαν τον γερω-Καλλίνικο για τη νοερά προσευχή και τούς απαντούσε ότι τούς είναι αρκετό να τηρούν τις εντολές και να μη ζητούν περισσότερα.
.......Έλεγε ό γερω-Καλλίνικος: «Λέω την ευχή άλλα έχω και τα Μηναία. Όταν με εγκατάλειψη ή θεία Χάρις, πάω στην πράξη. Διαβάζω την ακολουθία μου, μέχρι να βρω πάλι την ενέργεια της ευχής»
.......Είχε συγγράψει ένα πνευματικό βιβλίο, αλλά κάποια μέρα, πριν κοιμηθεί, το έβαλε στην φωτιά και το έκαψε από ταπείνωση.


Καλλίνικος μοναχός Κατουνακιώτης, ο ησυχαστής (1853-1930) 
(Δημοσίευση φωτογραφίας: Χερουβείμ αρχιμανδρίτης, 1969) 
http://athosprosopography.blogspot.gr
Είχε έρθει τότε από το Σινά ένας μοναχός ονόματι Γεράσιμος, με μεγάλη φήμη ενάρετου και πνευματικού μονάχου. Πήγε ό π. Γεράσιμος στον γερω-Καλλίνικο και ζήτησε συμβουλές. Ίσως ό γερω-Καλλίνικος να διέγνωσε σπέρματα υπερηφάνειας και είπε στον π. Γεράσιμο: «Αν θέλεις να τελειοποιηθείς, πρέπει να γίνεις περίγελως του κόσμου». Τον ρώτησε συγκεκριμένα τί να κάνη. Τότε πλησίαζε ή εορτή της Υπαπαντής και πανηγύριζε ή Μονή του Αγίου Παύλου. Ό γερω-Καλλίνικος του είπε να πάει στο πανηγύρι να φάει καλά, να πιει πολύ κρασί μέχρι να μεθύσι και ό Θεός θα τον ελεήσει. Πράγματι έκανε υπακοή και έφαγε πολύ και ήπιε κρασί μέχρι πού μέθυσε. Οι πατέρες βλέποντας τον μεθυσμένο τον μυκτήριζαν, τον εξουθένωναν και έχασαν την ευλάβεια τους προς αυτόν. Έλεγαν: «Αυτός είναι ό π. Γεράσιμος ό ενάρετος;». Όταν συνήλθε πήγε στον γερω-Καλλίνικο και του ανέφερε τί έγινε. Εκείνος του είπε: «Τώρα είσαι καλά. Αγωνίσου και ό Θεός θα είναι μαζί σου».
.......Ό γερω-Καλλίνικος ήταν γνώστης της ρωσικής γλώσσας και βοηθούσε πνευματικά τούς πέριξ ασκούμενους Ρώσους, οι όποιοι τον οικονομούσαν και στην ζωοτροφία του. Είχε αλληλογραφία με πολλούς Ρώσους. Παρέμενε έγκλειστος στην μάνδρα του και δεν έβγαινε ποτέ έξω απ' αυτήν. 
.......Τις νύχτες δεν κοιμόταν καθόλου. Το πρωί ξεκουραζόταν. Τα μάγουλα του ήταν μαύρα από την γκαζόλαμπα με άσπρες γραμμές πού σχημάτιζαν τα δάκρυα. Όταν έρρεαν καθάριζαν το πρόσωπο του σχηματίζοντας άσπρες γραμμές. Διάβαζε πολύ και έγραφε πολλά γράμματα.
.......Όταν ό γερω-Καλλίνικος ό Ησυχαστής έδωσε την λύση στην αίρεση των όνοματολατρών, ό Τσάρος έστειλε τον υπασπιστή του και τον παρασημοφόρησε. Ρώτησε τον γερω-Δανιήλ αν πρέπει να δεχθή το παράσημο, και του είπε να το κράτηση, μήπως αργότερα ξαναπαρουσιασθή ή αίρεση.
.......Μετά το παράσημο ακολούθησε και χρηματική αμοιβή. Σκεφτόταν τί να κάνουν τα χρήματα. Ήθελαν να κάνουν Εκκλησία-Κυριακό στα Καρούλια, αλλά ή Λαύρα δεν έδωσε ευλογία. Ό υπασπιστής πρότεινε να κάνουν δρόμο. Και ό γερω-Καλλίνικος απάντησε: «Να πεις στον Τσάρο, αν φτιάξη δρόμους στο Αγιον Ορος, βασιλείαν Θεού δεν θα κληρονομήσει». Ό Τσάρος δέχθηκε την φωτισμένη συμβουλή του γερω-Καλλίνικου γιατί τον είχε σε ευλάβεια.