Πέμπτη, 24 Ιανουαρίου 2013

2614 - Σαν σήμερα στο Ι. Κελλί Μαρουδά



Ξεφυλλίζοντας απόψε ένα άλμπουμ με παλιές φωτογραφίες είδα δύο που έβγαλα πριν 14 χρόνια στο κελλί Μαρουδά.

Ήταν 24 Ιανουαρίου του 1999 και το κελλί την ημέρα εκείνη γιόρταζε τα 100 χρόνια από τα εγκαίνια της εκκλησίας τα οποία πραγματοποιήθηκαν όταν Γέροντας του κελλιού ήταν ο ιερομόναχος Θεοδόσιος (11/24-1-1899). Ο Θεοδόσιος ήταν γνωστός ευρύτατα στο Άγιο Όρος αφού για πολλά χρόνια υπήρξε πνευματικός μοναχών σε διάφορα μοναστήρια.

Στις φωτογραφίες διακρίνονται ο ιερομόναχος Γαβριήλ Εσφιγμενίτης, ο οποίος τέλεσε τη Θεία Λειτουργία, και οι μοναχοί (ιερομόναχοι σήμερα) Γέροντας Μακάριος και π. Παύλος.

2613 - Επιστολή μεταλλωρύχων προς την Ιερά Μονή Ιβήρων


Επιστολή προς τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Ιβήρων Αρχιμ. Ναθαναήλ, απέστειλαν τα σωματεία των εργαζομένων στα μεταλλεία την οποία δημοσίευσε αποκλειστικά η Romfea.gr.



Η επιστολή έχει ως εξής:
Άγιε Γέροντα της Ι.Μ. Ιβήρων  Ναθαναήλ, σεπτοί πατέρες του ηγεμονικού συμβουλίου και λοιποί σεβάσμιοι πατέρες της Μονής, 
Εμφορούμενοι  από αίσθημα ευλάβειας, ταπείνωσης και σεβασμού προς το σχήμα και το πρόσωπο σας, εμείς οι πρόεδροι και εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων των Μεταλλείων Κασσάνδρας, επιθυμούμε να εκλάβετε αυτή την επιστολή, ως ένα πρώτο τεκμήριο συμπαράστασης και αλληλεγγύης στη δοκιμασία που περνάτε αυτές τις μέρες, εξαιτίας των προσβολών που δεχθήκατε από μερίδα κατοίκων του Δήμου Αριστοτέλη και ειδικότερα της Ιερισσού, που εξομοίωσαν το ρόλο και την παρουσία σας με πρόσωπα και καταστάσεις, που απέχουν παρασάγγας και ουδεμία σχέση έχουν με τη Μονή σας και τον καθοριστικό ρόλο που διαδραματίζετε στην αναγέννηση και τη στερέωση του εξίσου δοκιμαζόμενου από την πρωτίστως πνευματική και δευτερευόντως οικονομική κρίση, που μαστίζει και τον κόσμο, που ζεί μια ανάσα από τον περίβολο της θεομήτωρος Παναγίας μας.
Εκ μέρους του βαθύτατα θρησκευόμενου κομματιού της κοινωνίας των Μαδεμοχωρίων , που αποτελεί και πληθυσμιακά τη συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων του Δήμου μας κάνουμε έκκληση στην αγιότητα σας για δύο πράγματα. α) Να τους συγχωρέσετε για την απρεπή τους στάση και συμπεριφορά και β) να μην τους λάβετε σοβαρά υπόψη, καθώς δυστυχώς για όλους μας  τελούν υπό καθεστώς παραπλάνησης και φανατισμού, το οποίο εκπορεύεται από πολιτικά και άλλα οικονομικά κέντρα συμφερόντων, ξένων και εν δυνάμει εχθρικών προς τον τόπο και την πατρίδα μας.
Καταλαβαίνουμε πως η κίνηση του αποκλεισμού της Αγιώνυμης Πολιτείας και η επιτηδευμένη από μέρους τους εμπλοκή της Ιεράς Μονής Ιβήρων, ως απόδοση αφορμής αυτής της ενέργειας, σας προβλημάτισε, σας στεναχώρησε και σας έφερε προ ενός πνευματικού κυρίως αδιεξόδου, καθώς φαίνεται και ακούγεται πολύ δυσάρεστο να κατηγορείται ένα μοναστήρι της δικής σας εμβέλειας για πράγματα τα οποία όχι μόνο δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα, αλλά δημιουργούν και δυσάρεστους συνειρμούς στην παρούσα δύσκολη από κάθε άποψη συγκυρία.
Θέλουμε όμως να ξέρετε, πως σ’ αυτή την πειρασμική δοκιμασία έχετε στο πλευρό σας τις 1000 και πλέον οικογένειες των εργαζομένων των Μαδεμοχωρίων, και περίπου άλλων τόσων οικογενειών, μέλη των οποίων ζουν από την υπερδιχιλιετή και θεόδοτη, κατα τη γνώμη μας, μεταλλευτική δραστηριότητα.
Σ΄αυτό το σημείο θέλουμε να σας παρακαλέσουμε  να προσθέσετε εκτός από το σεβασμό, την ευλάβεια και την ταπεινότητα, που τρέφουμε προς το σχήμα και το ρόλο σας και την απέραντη ευγνωμοσύνη μας για τη διάθεση που δείχνετε να προβείτε στην παραχώρηση της δασικής έκτασης,  ιδιοκτησίας της Μονής Ιβήρων, που βρίσκεται στην περιοχή Λοτσάνικο.
Όσο και αν κάποιοι επιχειρούν να την εμφανίσουν αυτήν την κίνηση απο μέρους σας ως μια λαθάνουσα επιχειρηματική δραστηριότητα, που δε συνάδει με τό ρόλο μιας Αγιορείτικης Μονής,σας ενημερώνουμε πως στη συνείδηση της συντριπτικής πλειοψηφίας της κοινωνίας, αυτή η ενέργεια εκλαμβάνεται ως απόδειξη του διαρκούς συμβολισμού της ακτημοσύνης, που χαρακτηρίζει και συνοδεύει όλες τις ενέργειες σας. 
Θα σας πούμε πολύ απλά, πως αυτή η παραχώρηση από μέρους σας δίνει τη δυνατότητα σε 3 τουλάχιστον γενιές Μαδεμοχωριτών να έχουν έναν αξιοπρεπή βίο μέσα από το μεροκάματο της εργασίας τους. Ενώ παράλληλα η πατρίδα μας από «φτωχός συγγενής», λόγω της αναπόδραστης ανάγκης εισαγωγής μετάλλων, μετατρέπεται σε μια χώρα δυναμικής παραγωγής πολύτιμων μετάλλων όπως ο χαλκός, ο χρυσός, ο άργυρος, ο μόλυβδος και ο ψευδάργυρος, που θα ενισχύσει σημαντικά και τα έσοδα της πολύπαθης Ελληνικής οικονομίας.
Ξέρουμε επίσης, ότι περνάει από το νού σας η περίπτωση, μήπως απ’ αυτή την κίνηση προκληθούν ανεπανόρθωτες συνέπειες και καταστροφή στο φυσικό πλούτο της περιοχής, σύμφωνα και με τα όσα ακούγονται από τη πλευρά αυτής της μερίδας των κατοίκων. 
Σκεφτείτε μόνο, ότι εμείς οι εργαζόμενοι και τα μέλη των οικογενειών μας θα είμαστε οι πρώτοι που πιθανώς θα υποστούμε τις συνέπειες αυτών των καταστροφολογικών «εκτιμήσεων». Σας διαβεβαιώνουμε, λοιπόν ότι σε καμία των περίπτώσεων και για κανένα μεροκάματο εμείς οι εργαζόμενοι, δε θα επιτρέψουμε αυτός ο ευλογημένος τόπος να μετατραπεί σε κρανίου τόπο. Θα σταθούμε θεματοφύλακες αυτής της φυσικής κληρονομιάς, ένα μικρό κομμάτι της οποίας όμως εκ των πραγμάτων πρέπει να θυσιαστεί για το συμφέρον του τόπου και της πατρίδας μας. 
Σε καμία όμως περίπτωση δε μπορούμε να παραμείνουμε όμηροι των ψευδοπροφητών της περιβαλλοντικής συντέλειας και ατόμων, που προφασιζόμενοι διάφορες αιτίες διασύρουν ανά τακτά χρονικά διαστήματα το θρησκευτικό συναίσθημα των κατοίκων της ΒΑ Χαλκιδικής και παράλληλα διαταράσσουν τη μοναχική σας πνευματική γαλήνη.
Κλείνοντας σας υποσχόμαστε πως αυτά τα λόγια κατάθεσης ψυχής από μέρους μας, πολύ σύντομα θα λάβουν χαρακτήρα πράξεων αγάπης, συμπαράστασης  και σεβασμού προς το πρόσωπο σας.
Μη φοβού και μη λυγίζετε στα άλαλα και τα μπάλαλα. Είμαστε δίπλα σας.
Σωματείο εργατοτεχνικών και υπαλλήλων «ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ»
Σωματείο εργαζομένων στις υπόγειες στοές όλως των ειδικοτήτων
Σωματείο εργαζομένων υπογειτών παραγωγής

2612 - Η Αποκάλυψη του Ιωάννη στη μνημειακή ζωγραφική του Αγίου Όρους



Η ζωγραφική του Αγίου Όρους βρέθηκε στο επίκεντρο του επιστημονικού ενδιαφέροντος του  Αρχαιολόγου Γεωργίου Τσιμπούκη. Πρόκειται για την έκδοση του βιβλίου του με τίτλο: «Η Αποκάλυψη του Ιωάννη στη μνημειακή ζωγραφική του Αγίου Όρους». Ο συγγραφέας έρχεται να καλύψει ένα επιστημονικό κενό πάνω στο θέμα και να αναδείξει το ρόλο του βιβλίου της Αποκαλύψεως στην αθωνική λειτουργική τέχνη. Ενδιαφέρον προκαλεί το γεγονός ότι στην λειτουργική πράξη της Εκκλησίας, την  υμνολογία, τις βιβλικές περικοπές, δεν συναντάται απόσπασμα ή φράση από το βιβλίο της Αποκαλύψεως, ενώ στη ζωγραφική και μάλιστα στην τοιχογραφία κατέχει σημαντική θέση.
Το βιβλίο εξετάζει τους δέκα εικονογραφικούς κύκλους της Αποκάλυψης του Ιωάννη, που σώζονται στις τοιχογραφίες εννέα αθωνικών μονών. Η συνολική παρουσίαση –για πρώτη φορά– των σημαντικών αυτών τοιχογραφιών, που χρονικά εκτείνονται σε τρεις αιώνες (μέσα 16ου – μέσα 19ου αιώνα) προκαλεί κάποια ερωτήματα για την τέχνη στη Βαλκανική Χερσόνησο τους μεταβυζαντινούς αιώνες. Η μνημειακή τέχνη του Αγίου Όρους θα αλλάξει τον 16ο αι.; Ποιοί λόγοι το επιβάλλουν; Σχετίζεται με την έλευση μεγάλων καλλιτεχνών, όπως του ζωγράφου Θεοφάνη από τον Χάνδακα; Πρόκειται για δυτικά δάνεια; Αναπτύσσεται ένας νέος κύκλος εικονογραφικού προγράμματος;
Αυτά και πολλά άλλα νομίζουμε ότι κάνουν την έκδοση του βιβλίου πολύ ενδιαφέρουσα. Μια ακόμα παράμετρος που κινεί το ενδιαφέρον μας και περιμένουμε να μας διαφωτίσει η έρευνα του κ. Τσιμπούκη είναι η εμφάνιση μόνο στον Άθωνα των εκτενέστερων κύκλων του βιβλίου της Αποκαλύψεως.
Με αυτές τις σκέψεις χαιρετίζουμε την έκδοση η οποία ευχόμαστε να λάβει σημαίνουσα θέση στην έρευνα της καλλιτεχνικής έκρηξης της Αθωνικής τέχνης την μεταβυζαντινή περίοδο.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Γεώργιος Τσιμπούκης εργάζεται ως αρχαιολόγος στη Γενική Γραμματεία Πολιτισμού και υπηρετεί στη 13η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων στο Ηράκλειο Κρήτης. Στη μέχρι σήμερα επιστημονική του δραστηριότητα περιλαμβάνονται ανακοινώσεις σε συνέδρια και ημερίδες, καθώς και ένα άρθρο με τίτλο «Αφιερωτικές επιγραφές και υπογραφές ζωγράφων σε φορητές εικόνες του 18ου και 19ου αιώνα από το Εκκλησιαστικό Μουσείο της Ιεράς Μητροπόλεως Λήμνου» για τον τιμητικό τόμοΑνταπόδοση. Μελέτες βυζαντινής και μεταβυζαντινής αρχαιολογίας και τέχνης προς τιμήν της καθηγήτριας Ελένης Δεληγιάννη-Δωρή (Αθήνα 2010).
Βασίλειος Χάδος

2611 - Η εορτή των Θεοφανείων στα μοναστήρια Ιβήρων και Ξενοφώντος (φωτογραφίες)



ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΙΒΗΡΩΝ
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κηφισίας και Αμαρουσίου κ. Κύριλλος τελεί τον Μέγα Αγιασμό την παραμονή των Θεοφανείων
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κηφισίας και Αμαρουσίου κ. Κύριλλος επισκέφθηκε το Άγιο Όρος για να εορτάσει την εορτή των Θεοφανείων.
Την πρώτη μέρα της επισκέψεως του 04.01.2013 / 17.01.2013 τον υποδέχτηκε στο Πρωτάτο του Αγίου Όρους ο πρωτεπιστάτης π. Μάξιμος ο Ιβηρίτης και το απόγευμα της ίδιας ημέρας επισκέφθηκε τις Ιερές Μονές Παντοκράτορος και Σταυρονικήτα.
Την παραμονή των Θεοφανίων τέλεσε τον Μέγα Αγιασμό στη φιάλη της Ιεράς Μονής Ιβήρων και το βράδυ της ίδιας ημέρας ιερούργησε στην Ιερά Αγρυπνία.
Η καθιερωμένη ρίψη του Τιμίου Σταυρού έγινε στη θάλασσα του αρσανά της Ιεράς Μονής Ιβήρων μαζί με τη λιτάνευση της Ιεράς Εικόνας της Παναγίας της Πορταΐτισσας.
Tην παραμονή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κηφισίας και Αμαρουσίου κ. Κύριλλος επισκέφθηκε  την Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας όπου χοροστάτησε στον εσπερινό και εν συνεχεία χοροστάτησε στον πανηγυρικό εσπερινό στη Ρουμάνικη Σκήτη και το πρωί του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου ιερούργησε στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
Τον Μητροπολίτη Κηφισίας και Αμαρουσίου κ. Κύριλλο συνόδευαν ο Αρχιερατικός Επίτροπος Πρωτ. Χρήστος Κυριακόπουλος, ο Ιεροκύρηκας Αρχιμ. Νικάνωρας Καραγιάννης και άλλοι Ιερείς της Μητροπόλεως.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κηφισίας και Αμαρουσίου κ. Κύριλλος ρίχνει στη Θάλασσα τον Τίμιο Σταυρό
Μαθητές της Αθωνιάδος Σχολής έπεσαν στην θάλασσα για να πιάσουν τον Σταυρό
Η λιτάνευση της εικόνας της Παναγίας της Πορταΐτισσας

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ
Ο Μέγας Αγιασμός
Με λαμπρότητα και κατά την παράδοση εορτάστηκαν τα Θεοφάνεια στο Άγιον Όρος και την Ιερά Μονή του Οσίου Ξενοφώντος, την οποία επισκέφτηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας έπειτα από πρόσκληση του Καθηγουμένου της Μονής  π. Αλεξίου.
Ανήμερα των Θεοφανείων ο Σεβασμιώτατος ευλόγησε τον πρωτοχρονιάτικο άρτο της Μονής παρουσία του Καθηγουμένου π. Αλεξίου, του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος π. Γαβριήλ, της Αδελφότητας της Μονής και των προσκυνητών.
Η καθιερωμένη ρίψη του Τιμίου Σταυρού στη θάλασσα πραγματοποιήθηκε την επομένη, εορτή του Τιμίου Προδρόμου, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Τον Τίμιο Σταυρό ανέσυρε, για δεύτερη φορά φέτος, ο φοιτητής Κωνσταντίνος Ρέρρης, στον οποίο ο Σεβασμιώτατος προσέφερε έναν χρυσό Σταυρό.
Τον Μητροπολίτη Νεαπόλεως συνόδευαν Δήμαρχοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης και εκπρόσωποι φορέων της πόλης.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας διαβάζει τις ευχές πριν τη ρίψη του Τιμίου Σταυρού
Ο φοιτητής Κωνσταντίνος Ρέρρης ανασύρει τον Τίμιο Σταυρό
Στα σκαλοπάτια της Μονής του Οσίου Ξενοφώντος

Περισσότερα: http://www.lavaron.gr