Παρασκευή, 10 Αυγούστου 2012

1688 - Στιγμιότυπα από την πανήγυρη της Συνάξεως των Βατοπαιδινών Αγίων (video)


Στιγμιότυπα από την πανήγυρη της Συνάξεως των Βατοπαιδινών Αγίων (10/23 Ιουλίου 2012), στην οποία προΐστατο ο μητροπολίτης Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλος. Στο δεξιό χορό έψαλλε η χορωδία των Πατέρων της Ι. Μονής Καρακάλλου, ενώ στον αριστερό έψαλλαν ο ιερομ. Αντίπας του Κελλίου Αγίας Άννης στις Καρυές και ο γέροντας Ιωσήφ από την Βίγλα της Ι. Μεγίστης Λαύρας. Τους δύο χορούς πλαισίωναν οι βατοπαιδινοί Πατέρες και οι πρωτοψάλτες Γεώργιος Κωνσταντίνου και Ηλίας Φραγκάκης.

1687 - Παρέμβαση πρωθυπουργού, επιφυλακή Γ΄ Σώματος Στρατού για να σωθεί το Άγιο Όρος


Η κατάσταση στο Άγιο Όρος είναι δύσκολη. Αργά το απόγευμα, άλλαξαν τα δεδομένα αυξήθηκε η ένταση των ανέμων, δημιουργούνται στροβιλισμοί και καίγεται ένα πυκνό πευκοδάσος. Σε κοντινή απόσταση βρίσκονται οι μονές Ζωγράφου, Χιλανδαρίου και Εσφιγμένου. Όπως μαθαίνουμε δεν απειλούνται άμεσα. Έχει ενημερωθεί ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, που έδωσε εντολή για άμεση κινητοποίηση όλων των εμπλεκομένων φορέων, ενώ στην περιοχή σπεύδει και ο υπουργός Μακεδονίας Θράκης Θόδωρος Καράογλου.
Μεγάλη κινητοποίηση για την πυρκαγιά στο Άγιο Όρος μετά από εντολή του πρωθυπουργού
Μεγάλη είναι η κινητοποίηση των αρμόδιων κρατικών δυνάμεων για την κατάσβεση της πυρκαγιάς στο Άγιο Όρος, μετά από σχετική εντολή του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.
Συγκεκριμένα από το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και την Πυροσβεστική Υπηρεσία έχει κινητοποιηθεί κάθε διαθέσιμο πυροσβεστικό μέσο ενώ παράλληλα υπάρχει βοήθεια και από τη Σερβία καθώς στο Άγιο Όρος υπάρχει και το σέρβικο μοναστήρι, η μονή Χιλανδαρίου. Μεγάλη κινητοποίηση υπάρχει και για τις αντιπυρικές ζώνες.
Στην περιοχή μεταβαίνει ο υπουργός Μακεδονίας - Θράκης Θ. Καράογλου και ο στρατός επικουρικά παρέχει ό,τι ζητηθεί.
Μάλιστα το Γ΄ Σώμα Στρατού βρίσκεται σε επιφυλακή ενώ ο διοικητής του κ. Μπασιακούλης και πεζοπόρα τμήματα βρίσκονται ήδη στην περιοχή. Επίσης βοηθούν δύο Σινούκ ενώ δυνάμεις του στρατού συμβάλλουν και στη δημιουργία αντιπυρικών ζωνών και στην κατάσβεση.

1686 - Νέα έκδοση της Αγιορειτικής Εστίας


Το Άγιον Όρος στον 15ο και 16ο αιώνα
Πρακτικά ΣΤ' Διεθνούς Συνεδρίου

Έκδοση 2012,
σελ. 607,
σκληρό εξώφυλλο,
διαστάσεις 17 Χ 24 cm,
ISBN 978-960-98312-5-3,
Εκτός Εμπορίου

Τα πρακτικά των 31 εισηγήσεων που παρουσιάστηκαν στο ΣΤ’ Διεθνές Συνέδριο της Αγιορειτικής Εστίας, που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2011, στην αίθουσα συνεδρίων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, με κεντρικό θέμα του μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίοδο της μεταβυζαντινής ιστορίας στο Άγιον Όρος.

Περισσότερα: http://www.agioritikiestia.gr


Σχετικό:

1685 - Μπράβο στους Σέρβους! 49 δασοκομάντος ήλθαν να θωρακίσουν τη Λαύρα τους και να βοηθήσουν στον περιορισμό της καταστροφής του Αγίου Όρους!




   
Δύναμη Σέρβων πυροσβεστών κατευθύνεται προς το Άγιο Όρος
Σήμερα γύρω στις 09:30, πέρασε τα Ελληνικά σύνορα και κατευθύνεται στο μέτωπο της πυρκαγιάς του Αγίου Όρους, δύναμη 49 Σέρβων πυροσβεστών, με δύο λεωφορεία, δύο βοηθητικά οχήματα και τέσσερις υδροφόρες, κατόπιν συνεννόησης της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη με την κυβέρνηση της Σερβίας, η οποία με την έναρξη της πυρκαγιάς εξέφρασε την επιθυμία της να συνδράμει το έργο των Ελλήνων πυροσβεστών.

http://www.kathimerini.gr


Σχετικές αναρτήσεις στις ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ: 
1670 - Πυρκαγιά στο Άγιο Όρος (η χρονικά πρώτη, αποκλειστική, ανακοίνωση της εκδήλωσης της πυρκαγιάς από τις ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΜΝΗΜΕΣ)



Σχετικό:



1684 - Κρίμα το Άγιο Όρος… Καίγεται ανεξέλεγκτα. Ευτυχώς γλυτώσανε την τουριστική κίνηση της γύρω περιοχής…

Αποκλειστική φωτογραφία πριν λίγα λεπτά
ώρα 14.15,
Παρασκευή 10 Αυγούστου 2012


Στους γνώριμους τουριστικούς ρυθμούς του καλοκαιριού αρχίζει να επανέρχεται σιγά σιγά από σήμερα ο οικισμός της Ουρανούπολης Χαλκιδικής, καθώς χάρη στις ενέργειες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, η φωτιά δεν απειλεί σπίτια ή ξενοδοχειακές μονάδες.
«Τα πράματα κυλούν ομαλά σήμερα στην Ουρανούπολη. Είχαμε μία απώλεια επισκεπτών από χθες, χωρίς να γνωρίζουμε ακόμη ακριβή αριθμό. Ωστόσο, χάρη στις δυνάμεις της πυροσβεστικής αποκαταστάθηκε η κατάσταση στην περιοχή και δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα» διαβεβαίωσε ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής Γρηγόρης Τάσιος.
Εξάλλου, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Οργανισμός Τουριστικής Ανάπτυξης Προ του Άθω (Χαλκιδικής), οι επισκέπτες έχουν αρχίσει να επανέρχονται στην προληπτικά και προσωρινά εκκενωμένη τουριστική ζώνη και καταλύματα, καταστήματα και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις λειτουργούν κανονικά.
«Έχει καθαρίσει το χωριό από καπνούς και στάχτες. Χθες ήταν αποπνικτική η ατμόσφαιρα, εκτός του ότι υπήρχε και ο κίνδυνος της πυρκαγιάς. Υπήρχε μία γενική αναστάτωση. Σήμερα, οι άνθρωποι ξεκίνησαν να λειτουργούν κανονικά» ανέφερε η διευθύντρια μάρκετινγκ του Οργανισμού Μαρία Πάππα.
(Ρεπορτάζ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ, Παρασκευή 10 Αυγούστου 2012)

1683 - Επιφυλακτικός ο Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους



Ο κ. Αρίστος Κασμίρογλου

Δηλώσεις του  κ. Αρ. Κασμίρογλου
στον κ. Νίκο Παπαχρήστου 
του Amen.gr

Μεγάλο αγώνα για την κατάσβεση της πυρκαγιάς που έχει ξεσπάσει σε δασική περιοχή του Αγίου Όρους δίνουν οι πυροσβεστικές δυνάμεις.  
«Καταβάλλονται προσπάθειες από τους άνδρες της Πυροσβεστικής να μην απειληθούν Ιερές Μονές», δηλώνει στο Amen.gr ο κ. Αρίστος Κασμίρογλου, Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους. «Η πυρκαγιά εντοπίζεται αυτή την ώρα στην περιοχή “Πρώτο Νερό”, μια περιοχή που εφάπτεται περίπου με τα όρια των Μονών Χιλανδαρίου και Εσφιγμένου», προσθέτει ο Πολιτικός Διοικητής του Αγίου Όρους.
Ο κ. Κασμίρογλου τονίζει πως αυτή την στιγμή δεν μπορεί να εκτιμηθεί η έκταση της καταστροφής στον Άθω. «Δεν μπορεί να εκτιμηθεί τίποτα ακόμα. Είναι όλοι στο μέτωπο. Η μάχη είναι σε εξέλιξη. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι μέχρι τώρα έχει καεί δασική έκταση και ένα- δύο μικρές αποθήκες», αναφέρει και εκφράζει, μέσω του Amen.gr, τις θερμές ευχαριστίες του προς τους άνδρες της Πυροσβεστικής και προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για τον αγώνα που δίνουν τα τελευταία εικοσιτετράωρα να σβήσουν την πυρκαγιά.


1682 - Οι οχυρωματικοί πύργοι των Μονών


Πύργοι οχυρωματικοί είναι τα βαριά και ογκώδη κτίσματα των Mονών, που χρησίμευαν για την απόκρουση πειρατικών και ληστρικών εφόδων. Θεμελιώνονται στο ψηλότερο σημείο της μονής και συνδέονται οργανικά με το περιφερειακό τείχος της. O βράχος στη βάση του πύργου κοιλαίνεται, έτσι που να χρησιμεύει για κρύπτη πολυτίμων αντικειμένων ή για δεξαμενή νερού. Στον τελευταίο όροφο, ή και σε κανέναν ενδιάμεσο, χτίζεται το παρεκκλήσι. Tη σκεπή κοσμούν τα θωράκια ή επάλξεις ή πολεμίστρες ή προμαχώνες (στα χρόνια της Tουρκοκρατίας ονομάζονταν μπαρμακάδες).
                                 
Έχοντας «καθημερινόν φόβον θανάτου και το ξίφος εγγύς», οι άνθρωποι της εποχής εκείνης έβλεπαν τον πύργον ως την έσχατην καταφυγή. H όλη διαδικασία της αμυντικής άρχιζε με το σύνθημα του βιγλάτορα. Αυτός, που είχε σε ψηλότερο σημείο, έξω από τη Mονή, το παρατηρητήριό του, επεσήμαινε πρώτος τα πειρατικά πλοία, στο βάθος του ορίζοντα, ή τη ληστρική συμμορία, να τρέχει το φιδωτό λιθόστρωτο δρόμο προς τη μονή. Mε το σήμα του συναγερμού έκλειναν οι καλυμμένες με σιδερένιες ταινίες βαριές πόρτες και περνούσε από πίσω τους το οριζόντιο χοντρό δοκάρι, ο ζυγός. Προηγουμένως όμως, οι μοναχοί τραβούν την απλωμένη πάνω από την τάφρο γέφυρα, την «καταρρακτήν», όπως παρατηρούμε να υπάρχει η τάφρος αυτή στον αρσανά της Mεγ. Λαύρας, τη M. Bατοπεδίου, την Kαλιάγρα. Mε το τράβηγμα της γέφυρας «δεν είναι δυνατόν πλέον άλλος τινάς να εισέβη εις αυτόν», τον πύργο.
                  
O πειρατικός κριός και ο καταπέλτης κρούουν την εξωτερική δρύινη πόρτα, ενώ οι μοναχοί αμύνονται, ρίχοντας από τις καταχύστρες ή ζεματίστρες ζεματιστά υγρά. Από τις επάλξεις, ή τον περίπατον του τείχους με το λιθοβόλο μηχάνημα, τον πετροβόλο, ή πετρόμαχο, πέτρες. Από τα στενά παράθυρα των προβόλων βέλη, αν και δεν είναι εξακριβωμένο ότι οι άκακοι δούλοι του Xριστού χρησιμοποιούσαν βέλεμνα και ξίφη. Oι πειρατές αποκρούουν τις πέτρες με την «ασπίδα» ή τη «χελώνα», μια μεγάλη ξύλινη ομπρέλα. Eξάλλου και οι ίδιοι ανταπαντούν, ρίχνοντας «δίκην χαλάζης πυκνής τους λίθους» που ηχούν «χειροποιήτω βροντή». Για την απόκρουση των βελών φορούν σιδερένια πουκάμισα. Tαυτόχρονα άλλοι πειρατές, «δίκην συών αγρίων», προσπαθούν να στήσουν στις πλευρές του τείχους όλα τα «τειχομαχικά εργαλεία», τα «μηχανήματα»: «αμάξας», «κλίμακας» και «ξυλοσυνθέτους πύργους» ή «προβόλους», τις γνωστές «ελεπόλεις». Αν όμως έβλεπαν την πύλη να μη πέφτει, τότε συγκέντρωναν σε μια άμαξα «ξύλων πληθύν και φρυγάνων σωρείαν, πίσση και θεάφω καταρραντισμένα» και την κυλούσαν προς την πόρτα, δίνοντάς την φωτιά και ελπίζοντας η υπερθέρμανση των σιδερένιων ταινιών να μεταδοθεί στα ξύλα της πόρτας...
                            
Mε την απώλεια της «έξω πύλης» οι ληστές εισέρχονται στη μονή, περνούν το «διαβατικό» και φτάνουν στην «ένδον πύλην», την οποία προσπαθούν με τον «κριό» να καταρρίψουν. Όμως, κι εδώ δέχονται νέο καταιωνισμό από καταπακτή που βρισκόταν πάνω από τα κεφάλια τους, μεταξύ των δύο πυλών. Στο μεταξύ άλλοι από τους μοναχούς φυγαδεύουν τα ιερά κειμήλια από την «παραπυλίδα», το παραπόρτι, που βρίσκεται μακριά από το πεδίο της μάχης. Oι υπόλοιποι οχυρώνονται στον πύργο. Στη M. Iβήρων, όπου συναντάμε το τελειότερο σύστημα αμυντικής, υπάρχει υπόγεια σήραγγα που ενώνει τη μονή με τον πύργο του αρσανά. Όμοιος περίπου είναι και ο πύργος του αρσανά της M. Kαρακάλλου[...] Mε την πτώση και της δεύτερης πόρτας οι ληστές γίνονται κύριοι της μονής και αρχίζουν με μανία δαιμονική περισσότερο την καταστροφή, παρά τη λεηλασία. Όμως, οι μοναχοί έχουν προνοήσει για την περιφρούρηση όλων των πολυτίμων αντικειμένων: τα έκρυψαν στις υπόγειες κρύπτες, ή τα φυγάδευσαν από την παραπυλίδα.
    
Έρχεται και η σειρά του πύργου. Oι πειρατές ζητούν να αιχμαλωτίσουν και έμψυχο υλικό, που δεν είναι ευκαταφρόνητο στα ανθρωποπάζαρα ή στην ανταλλαγή λύτρων. Yπάρχουν ιστορικές μαρτυρίες, όπου αναφέρεται ότι πολλές φορές αυτός ή και ολόκληρη η μονή, έμενε «της επιβουλής απείρακτος». Ακόμα και αν οι πειρατές κατάφερναν να σπάσουν τη μικρή σιδερένια πόρτα του πύργου, θα βρίσκονταν σ' ένα δωμάτιο άδειο, χωρίς να έχουν τη δυνατότητα ν' ανέβουν στο παραπάνω, αφού την ξύλινη κλίμακα που ένωνε τα δύο δωμάτια οι μοναχοί την τράβηξαν στο επάνω πάτωμα, φράζοντας και την καταπακτή.


Απόσπασμα από το βιβλίο ΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ του μοναχού Δωρόθεου, εκδ. Tέρτιος, Kατερίνη 1985