Τετάρτη, 9 Μαΐου 2012

1233 - Γέροντα, γιατί δεν γίνεσθε ιερεύς;


- Γέροντα, γιατί δεν γίνεσθε ιερεύς;
- Σκοπός είναι να σωθούμε. Η ιερωσύνη δεν είναι μέσο για να σωθή ο άνθρωπος.
- Δεν σας πρότειναν ποτέ να γίνετε ιερεύς;
- Πολλές φορές με πίεσαν. Όταν ήμουν στο Κοινόβιο, με ζόρισαν και για την ιερωσύνη και για το Μεγάλο Σχήμα. Ο σκοπός είναι να γίνη κανείς από μέσα καλόγερος. Εμένα αυτό με ενδιέφερε· δεν με απασχολούσε τίποτε άλλο. Επειδή και από νέος, σαν λαϊκός, είχα ζήσει μερικά θεία γεγονότα, όταν πήγα στο Μοναστήρι, έλεγα: «Αρκεί να ζω καλογερικά». Την βαρύτητα σ’ αυτό την είχα ρίξει και δεν με απασχολούσε πότε θα γίνω μεγαλόσχημος ή αν θα γίνω ιερεύς. Τελευταία ήρθε κάποιος στο Κελλί της Παναγούδας και πάλι επέμενε πολύ να ιερωθώ. Πήγε στο Πατριαρχείο γι’ αυτόν τον λόγο, μίλησε στην Εξαρχία, όταν ήρθε στο Άγιον Όρος... Του είπαν όμως: «Πες το και στον ίδιο, μην τυχόν εμείς το αποφασίσουμε και αυτός μας φύγη». Έτσι ήρθε και μου το είπε. Όταν το άκουσα, έβαλα τις φωνές, οπότε μου λέει: «Τουλάχιστον γίνε ιερεύς, για να διαβάζης την συγχωρητική ευχή στους ανθρώπους, αφού σου λένε εκτός από τα προβλήματά τους και τις αμαρτίες τους. Εσύ δεν μου έλεγες πόσα μπερδέματα γίνονται, γιατί οι άνθρωποι άλλοτε τα λένε διαφορετικά και άλλοτε λένε τα μισά από όσα τους λες στους Πνευματικούς ή στους μητροπολίτες; Να ακούς τις αμαρτίες τους, να τους διαβάζης την συγχωρητική ευχή, να παίρνουν την άφεση και να τακτοποιούνται». Ο καημένος με καλό λογισμό το έλεγε, αλλά δεν ήταν αυτό για μένα.

ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΪΣΙΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ
ΛΟΓΟΙ Α΄
ΙΕΡΟΝ ΗΣΥΧΑΣΤΗΡΙΟΝ
‘’ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ’’
ΣΟΥΡΩΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. 1999


1232 - Το Αρχονταρίκι της Ι.Μ. Δοχειαρίου

Τι σημαίνει Αρχονταρίκι είναι κάτι που ο απληροφόρητος σημερινός επισκέπτης του Αγίου Όρους θα το μάθει από τις πρώτες ώρες της εκεί παραμονής του, αφού έτσι ονομάζεται στη μοναστηριακή ορολογία ο χώρος υποδοχής και φιλοξενίας, όπου, σύμφωνα με το έθιμο, θα κατευθυνθεί ο ξένος αμέσως μόλις διαβεί την πύλη της Μονής.
Σημαντικές πληροφορίες για την φιλοξενία στα Αγιορειτικά μοναστήρια και περιγραφή του Αρχονταρικιού της Ιεράς Μονής Δοχειαρίου μπορείτε να δείτε στην πολύ ενδιαφέρουσα εργασία των αρχιτεκτόνων Πλούταρχου Λ. Θεοχαρίδη και Μιλτιάδη Δ. Πολυβίου, εδώ.
Οι φωτογραφίες της Ι.Μ. Δοχειαρίου, που δημοσιεύω, είναι απ' αυτή την εργασία.

Ι.Μ. Δοχειαρίου σε φωτογραφία της δεκαετίας του 1870

Ι.Μ. Δοχειαρίου, η αυλή και στο βάθος το Αρχονταρίκι

          Ι.Μ. Δοχειαρίου, το λιθόστρωτο ανόδου και η βόρεια όψη του Αρχονταρικιού

Η είσοδος του Αρχονταρικιού

Η μεγάλη σάλα υποδοχής

Η τραπεζαρία του Αρχονταρικιού
Υποδοχή  στο Αρχονταρίκι

Σάλα υποδοχής


.

1231 - Ο πύργος στον αρσανά της Ιεράς Μονής Καρακάλλου


«Ο πύργος είναι έργον επιστήμονος και αρχαίου τεχνίτου. διότι πάσα η οικοδομή έν εγένετο μίγμα, ούτε ερράγη εν ουδενί μέρει ουδαμώς. Έχει έσωθεν αποκρύφους τόπους εις το βλάπτειν μεν τους έξωθεν, μη βλάπτεσθαι δε τους εκ του πύργου πολεμούντας».
Καθηγούμενος Εσφιγμένου Θεοδώρητος (1805-1817)

Νοτιώτερα της σύγχρονης, ευρύχωρης και καλά προστατευόμενης με ψηλό τοιχείο προβλήταs της μονής Καρακάλου, σώζονται τα απομεινάρια του κτιρίου του παλαιού Aρσανά με τη θολωτή κατασκευή του σχεδόν ανέπαφη.


Iδιαίτερα αξιόλογος είναι ο ψηλός πύργος του Aρσανά της μονής Καρακάλου. Σύμφωνα με τη σχετική επιγραφή ολοκληρώθηκε με το προτείχισμα και τις επάλξεις του το 1534.


Eίναι έργο του ηγεμόνα της Mολδοβλαχίας Iωάννη - Πέτρου Pάρε και του μοναχού Iωάσαφ.
Eπί του υπερθύρου της μικρής δυτικής εισόδου του πύργου υπάρχει η εξής επιγραφή: "Eπί ημερών Γερμανού καθηγουμένου, Iωάννης-Πέτρος Bοεβόδας, Iωάσαφ μοναχός, κτίτορες Σπυρόπουλος Διονύσιος, χατζής και πρωτομάστορας, έτος 1534 ετελειώθη ο Πύργος και ο μπαμπακάς".


Δίπλα στο κάστρο του αρσανά υπάρχει ένα μικρό προσκυνητάρι.


Το βιβλίο που φαίνεται στη φωτογραφία είναι ο Βίος του Αγίου Γεδεών του Καρακαλληνού, για ανάγνωση την ώρα της ανάπαυσης του οδοιπόρου.