Τρίτη 10 Ιουλίου 2012

1532 - Γέροντας Νεκτάριος «Καραμανλής» (†18/3/2011)


Ήταν από τους παλαιούς Γέροντες, εκείνους που εξέφρασαν το Άγιον Όρος της νεανικής ηλικίας μου. Τον γνώρισα πριν από λίγα χρόνια, όταν μου δόθηκε ευλογία να συναντηθούμε στα πλαίσια ερευνητικής εργασίας μου για τα Κελλιά των Καραμανλήδων. Έκτοτε στις τακτικές επισκέψεις μου στο Περιβόλι της Παναγίας, ήμουν συχνός συνδαιτημόνας στο Κελλί της Αγίας Τριάδος Καρυών. Ο Γέρο-Νεκτάριος δεν ήταν Καραμανλής την καταγωγή. Είχε όμως ταυτιστεί με την παράδοση του Κελλιού του και μου τη δίδαξε.
Ήταν πνεύμα οξύ και διορατικό. Ένας ενορατικός ασκητής, που εμψύχωνε τις μελέτες μου καλλιεργώντας ταυτόχρονα και την πνευματική μου ανέλιξη. Δίκαιος και φιλάδελφος. Φιλόξενος (μολονότι θύμα κάποτε αυτής της φιλοξενίας) επεδίωκε την εν Χριστώ εναρμόνιση των απολεσθέντων ψυχών, που συχνά περιέθαλπε.
Έτσι χαράχθηκε στην ψυχή μου ως ένας από «εκείνους όπου στη ζωή τους ώρισαν και φυλάγουν θερμοπύλες». Που, κατά τον Αλεξανδρινό ποιητή, είναι «δίκαιοι κ' ίσοι σ' όλες των τες πράξεις, αλλά με λύπη κιόλας κ' ευσπλαχνία». «Γενναίοι οσάκις είναι πλούσιοι, κι όταν είναι πτωχοί, πάλ' εις μικρόν γενναίοι, πάλι συντρέχοντες όσο μπορούν: πάντοτε την αλήθεια ομιλούντες, πλην χωρίς μίσος για τους ψευδόμενους». Κυρίως, όμως, ως ένας από εκείνους, που «περισσότερη τιμή τους πρέπει όταν προβλέπουν (και πολλοί προβλέπουν) πως ό Εφιάλτης θα φανεί στο τέλος, κ' οι Μήδοι επιτέλους θα διαβούνε». Ας είναι η μνήμη του αιώνια!
Πειραιάς, Μάιος 2011
Τρύφων Μ. Καλαμίτσης
φιλόλογος


Ο Γέροντας Νεκτάριος (αριστερά) με τον υποτακτικό του Χριστόφορο,
στη φωτογραφία του Travis Dove
Η φωτογραφία του Γέροντα Νεκτάριου, που έκανε το γύρο του κόσμου,
αφού συμπεριλήφθηκε στο αφιέρωμα για το Άγιο Όρος
του περιοδικού National Geographic (τεύχος Δεκεμβρίου 2009).


Κυριακή στο Πρωτάτο
Οι πατέρες της Ι.Μ. Εσφιγμένου δημοσίευσαν, προ διετίας περίπου, στην ιστοσελίδα τους το παρακάτω γεγονός. Αξίζει την αναδημοσίευση:

Σήμερα πήγαμε στο Κελλί του παπα-Αναστάση που πανηγυρίζει τον Τίμιο Πρόδρομο.
Μετά τον εσπερινό μάς είπε την κάτωθι ιστορία:(Δεν φοβόμαστε να δώσουμε τα ονόματα, οι πατέρες αυτοί είναι γεροντάκια, δεν θα μάθουν ποτέ ότι τους...βγάλαμε στην φόρα!)
Ο γερο-Νεκτάριος είναι ένας μοναχός που μένει σε ένα Κελλί κοντά στις Καρυές. Είναι μεγάλης ηλικίας, πάνω από 80. Έχει και τον π. Χριστοφόρο μαζί του, συνομήλικος κι αυτός σχεδόν. Έχουν ένα τρακτεράκι με καρότσα να ανεβαίνουν στις Καρυές για να κάνουν τις προμήθειές τους.
Κάθε Κυριακή πρωί (04:00) ανεβαίνουν στο Πρωτάτο, τον κεντρικό Ναό του Αγίου Όρους για να εκκλησιαστούν, γιατί και οι δύο είναι απλοί μοναχοί. Τούς συνάντησα, λέει ο παπα-Αναστάσης, μια Κυριακή πρωί να ανεβαίνουν με τα πόδια.
"Τι γίνεται Γέροντα; Χάλασε το τρακτέρ;"
Καί έλαβα την εξής απάντηση...
"Τρακτέρ; Με το τρακτέρ στην Εκκλησία; Ποτέ! Αφού ο Άγγελος μετράει και τα βήματα που κάνεις για να πάς στην Ακολουθία......"
Τι να απαντήσω τώρα εγώ;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου