Παρασκευή 20 Απριλίου 2012

1143 - Παπα Δαμασκηνός ο Χιώτης


Δαμασκηνός ιερομόναχος Ροδάκης (1926-2010)
(Φωτογραφία: Chrysostomus Dahm, 1957)
Ροδάκης Ιωάννης του Δημητρίου εκ Χίου
Γεν. 1926, προσελ. 1954, κουρά 1955,
Χειροτ. Εις Διακ. 1959, εις Πρεσβ. 1960
Κοιμήθηκε 23/3/2010

Δημοσιεύθηκε στην Ελευθεροτυπία τον Αύγουστο του 1992

Ο αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Ροδάκης είναι ο πιο γνωστός αγιογράφος του Αγίου Όρους. Ζει στις Καρυές σ' ένα διώροφο σπίτι τριγυρισμένο από κήπους γεμάτους ορτανσίες. Τα καλοκαίρια πηγαίνει στο παραθαλάσσιο σπίτι που έχει στην πλευρά του Αιγαίου και μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στην ζωγραφική και στο ψάρεμα με την βάρκα του.
«Προέρχομαι από οικογένεια ζωγράφων της Χίου», μας λέει ο π. Δαμασκηνός. «Έχω σπουδάσει ζωγραφική στο Ντίσελντορφ της Γερμανίας με καθηγητή τον Μπέσιαν και ψηφιδωτό στην Ραβέννα της Ιταλίας. Ήμουν τοπιογράφος και στο Όρος ήρθα για να ζωγραφίσω. Κι έμεινα. Έχω 37 χρόνια».
Για τον ζωγράφο ήταν σχετικά εύκολο να κάνει βυζαντινή αγιογραφία. Απλώς χρειαζόταν να μάθει την τεχνική. Δεν ήταν όμως εύκολη η καλλιτεχνική έκφραση μέσα από τις καθιερωμένες φόρμες της αγιογραφίας.
«Παλιότερα στο Όρος κυριαρχούσε η ιταλική σχολή. Φαντάζεσθε τους αγγέλους με ροδομάγουλα και τους αγίους με κόκκινα χείλη; Οι Γερμανοί μας έδωσαν την κατεύθυνση να στραφούμε στην βυζαντινή αγιογραφία, στην ορθόδοξη παράδοση», συνεχίζει ο π. Δαμασκηνός. «Αλλά τα όρια της αγιογραφίας είναι δεδομένα. Δεν μπορώ να δω τον Άγιο Γεώργιο σ' ένα τοπίο διαφορετικό απ' αυτό που μας παρέδωσαν. Στην αγιογραφία δεν υπάρχει πειραματισμός. Απλώς αντιγράφουμε. Εγώ το θεωρώ κόπια».
Παράλληλα με την αγιογραφία, ο π. Δαμασκηνός άρχισε στο αγιορείτικο εργαστήρι του τους πειραματισμούς. Διαμόρφωσε μία δική του τεχνική, που ονομάζει «ρεζερβάζ τεκνίκ» και δίνει στα έργα του μία τρισδιάστατη αίσθηση. Έχει πουλήσει εκατοντάδες έργα (αγιογραφίες, ρεζερβάζ τεκνίκ, ακουαρέλες) σ' όλη την Ευρώπη. «Μόνο η Γερμανία έχει πάνω από 1.000 τεμάχια δικά μου». Έχει κάνει ατομικές εκθέσεις σε Παρίσι, Βερολίνο, Εσεν, Μπραουνσβάϊκ, Μπίλεφελντ και άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. «Τώρα ετοιμάζω, πυρετωδώς μάλιστα, μία έκθεση στο Τορίνο η οποία θα μεταφερθεί και στην Ανδόρα. Είμαι πολύ γνωστός έξω και συνεχώς μου ζητάνε να εκθέσω. Φυσικά δεκάδες Έλληνες καλλιτέχνες, διανοούμενοι και φιλότεχνοι έχουν αγοράσει έργα μου».
Ο π. Δαμασκηνός δεν είναι ένας απλός αγιορείτης καλόγερος. Είναι ταυτόχρονα κι ένας ανήσυχος κοσμοπολίτης καλλιτέχνης. «Ταξιδεύω πολύ στην Ευρώπη. Μου αρέσει. Όχι μόνο για τις εκθέσεις μου. Θέλω να ενημερώνομαι για τις καλλιτεχνικές εξελίξεις», μας εξομολογείται δίπλα στις ορτανσίες του. Κάπου στην βιβλιοθήκη του εντοπίζουμε τους «Σατανικούς στίχους» του Ρουζντί. «Είχα την περιέργεια. Έγινε πολύς ντόρος για το βιβλίο αυτό και ήθελα να δω τι γράφει».
Αρχιμανδρίτης Δαμασκηνός Ροδάκης. Αγιορείτης καλόγερος, αγιογράφος, διανοούμενος. Αλλά και ψαράς και κηπουρός. Ένας διάσημος κοσμοπολίτης ζωγράφος...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου