Δευτέρα, 12 Δεκεμβρίου 2011

394 - Εκδόθηκαν και κυκλοφορούν σε καλλιτεχνικό ντοσιέ τα αυθεντικά σχέδια του Βασίλι Μπάρσκι


Βασίλι Γκρηγκόροβιτς Μπάρσκι

Τα Σχέδια

από τα τα ταξίδια του

στο Άγιον Όρος

1725-1726 | 1744-1745

από το Αρχείο του ακαδημαϊκού Παύλου Μυλωνά

Έκδοση 2010,

ντοσιέ διαστάσεων 41,00Χ29,00

με 20 σχέδια,

τιμή 15,00 ευρώ






Την έκδοση των περιηγητικών εντυπώσεων του Ρώσου Μοναχού Βασίλι Μπάρσκι (1725-1745) συνοδεύει τώρα και η καλλιτεχνική παραγωγή ενός Ντοσιέ με τα αυθεντικά σχέδια του Μπάρσκι, όπως τα φωτογράφησε ο Παύλος Μυλωνάς στη Βιβλιοθήκη της Ακαδημίας Επιστημών του Κιέβου, σε συνεργασία με τα Αρχεία Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη.

Το Ντοσιέ εκδόθηκε ως αναμνηστικό της Δεκαετίας (2000-2010) που συμπληρώθηκε πέρυσι από της ιδρύσεως της Αγιορειτικής Εστίας.

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτής της έκδοσης είναι και η αποκάλυψη ότι τα μέχρι σήμερα γνωστά σχέδια του Μπάρσκι ήταν εξαιρετικά αντίγραφα των πρωτότυπων, γεγονός που αποδεικνύεται από μικρές αλλά χαρακτηριστικές λεπτομέρειες, όπου παρά την σχολαστική αναπαραγωγή, έχουν παραληφθεί κάποια στοιχεία.

Στο τέλος της παρουσίασης ενός αριθμού των αυθεντικών σχεδίων του Μπάρσκι, παρουσιάζονται μέσα σε κύκλους οι διαφορές μεταξύ των αντιγράφων και των πρωτότυπων σχεδίων.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ

Μεταξύ των γνωστών σχεδίων του Βασίλι Μπάρσκι όπως αυτά εμφανίστηκαν στην πρώτη έκδοση των απομνημονευμάτων του στη Ρωσία και έκτοτε σε διάφορες εκδόσεις και των σχεδίων που φωτογράφησε ο Παύλος Μυλωνάς και παρουσιάζονται στο Αναμνηστικό Ντοσιέ της Αγιορειτικής Εστίας επισημάνθηκαν και παρουσιάζονται στη συνέχεια διαφορές, παραλήψεις, ακόμη... και διορθώσεις των αυθεντικών σχεδίων.




Λεπτομέρεια από το σχέδιο της Ιεράς Μονής Αγίου Παύλου.

Κάτω το αυθεντικό σχέδιο του Μπάρσκι.

Όπως προκύπτει από την αντιπαραβολή του με τα κυκλοφορούντα σχέδια στο δεξιό άκρο της Μονής υπάρχει ένα κτήριο με εμφανή χαρακτηριστικά, το οποίο δεν αποτυπώνεται στη Ρωσική έκδοση.

.

.



Λεπτομέρεια από το σχέδιο της Ιεράς Μονής Ιβήρων.

Όπως γίνεται εμφανές στο αυθεντικό σχέδιο ο Μπάρσκι έχει καταγράψει τα φουρούσια (διαγώνια υποστυλώματα) στα σαχνίσια (προεξοχές ορόφου), τα οποία στη Ρωσική έκδοση έχουν παραληφθεί.

.

.



Λεπτομέρεια από το σχέδιο της Ιεράς Μονής Κουτλουμουσίου.

Όπως μπορεί να παρατηρήσει κανείς στο Ρώσικο σχέδιο ο δεύτερος Μοναχός που θερίζει δεν κρατάει το γνωστό δρεπάνι αλλά ένα απλό ξύλο.

.

.



Λεπτομέρεια από το σχέδιο της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας.

Στην περίπτωση αυτή ο Ρώσος αντιγραφέας θεώρησε σωστό να παραλήψει το λάθος του Βασίλι Μπάρσκι, στην επεξήγηση του αριθμού 26, εντελώς και να συνεχίσει ως να μην υπήρξε η διόρθωση του Βασίλι Μπάρσκι.

Αλλά και από την 2η επισήμανση προκύπτει ότι τα 3 στασίδια, που σημειώνει ο Μπάρσκι, γίνονται 2 στο σχέδιο της Ρωσικής έκδοσης.

.

.



Λεπτομέρεια από την Ιερά Μονή Αγίου Παντελεήμονος.

Στην περίπτωση αυτή ο Μοναχός που λιχνίζει τα δέματα με τα θερισμένα στάχυα εμφανίζεται κρατώντας απλά ένα ξύλο χωρίς τα στοιχεία που, στο σχέδιο του Μπάρσκι, αναδεικνύουν εμφανώς με τι ακριβώς ασχολείται.



http://www.agioritikiestia.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=148%3A2010-08-18-11-06-53&catid=27%3Aekdoseis&Itemid=203&lang=el

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου